11 May 2008

AGENT TRAINING MODULE


Di Agensi kami...anda akan diberikan latihan dalam beberapa peringkat.

1- AFT (Agency Foundation Training)

Menekankan konsep ASKH (Attitude, Skill, Knowledge dan Habit). Bahagian Attitude adalah yang paling banyak ditekankan...Kenapa?...ramai agent2 baru yang datang masuk training (sama ada under saya atau under trainer lain)..akan bertanyakan, bila boleh belajar Products Knowledge. 


Antara rahsia kami adalah, kami ajar Products Knowledge pada hari2 terakhir training part 1. Ini kerana, kalau tidak ditanamkan dengan attitude yang positive, semua ilmu dan skill takkan ke mana. 

Sebaliknya akan berkubur sedikit demi sedikit. Ramai yang mengetahui, bukan senang nak buat Insurance/Takaful....tapi, ramai jugak yang amik mudah training2 yang diberikan, sebaliknya mereka buat dengan sambil lewa. Sehinggalah mereka belajar Products Knowledge, mereka bersungguh2. 

Tetapi, apabila berhadapan dengan dunia sales sebenar...mereka akan tahu, kenapa attitude amat penting.

Training Part 1 mengambil masa 1 bulan 3 kali seminggu....iaitu akan diadakan pada setiap Hari Isnin, Rabu dan Jumaat, pukul 8.30 pm (Sharp) hingga 9.45 pm.

Antara module2 dalam AFT
________________________________________________________

MINDSETTING - Pembentukan awal MINDA sebelum berniaga.
Successfull People Vs Unsuccessfull People
Business People Vs Salary People
Moon Project
Basic Product Knowledge

Berikut adalah kelas fast track untuk agent yang baru nak join kelas Takaful.

1- Agent Foundation Training Week 1 - Vol 1






2- Agent Foundation Training Week 1 Vol 2




3- Agent Foundation Training Week 1 Vol 3



4- Agent Foundation Training Week 1 Vol 4



5- Agent Foundation Training Week 1 Vol 5



6- Agent Foundation Training. Week 


2- Agency Intermediate Training (AIT)

Bahagian ini menekankan proses
Sales Cycle. Agent yang telah tamat training part 1 (maximum utk tidak hadir hanya 3 kali sahaja) akan dibenarkan menyertai Part 2. Taklimat sales cycle ini dibuat lebih kepada sessi sharing mengenai masalah yang dihadapi oleh agent2 di lapangan (semasa berjumpa prospect atau client). Selain itu, sekiranya ada agent yang mempunyai idea yang berkesan dalam memantapkan skill sales cycle, mereka biasanya akan dijemput untuk berkongsi idea dan mengajar kepada yang lain. Begitulah seterusnya sehingga semua proses sales cycle tamat.

Training part 2 mengambil masa selama 2 bulan iaitu 2 kali seminggu ( Isnin dan Rabu, 8.30 pm hingga 9.45 pm). Anda dinasihatkan untuk lulus dalam exam PCE, CEILLI dan Takaful sebelum memasuki kelas Part 2. Ini bagi membolehkan anda mengaplikasikan secara langsung apa yang dipelajari didalam training. Kalau tidak, lama kelamaan, ilmu yang dipelajari, tapi tidak diamalkan, akan menjadi sejuk.


Antara module2 dalam AIT
________________________________________________________________

Prospecting
Pre-Approached / Approach (Phone Call)
Fact Finding
Presentation

Handling Objection
Closing
Policy Servicing
  • Policy Delivery
  • Revival
  • Persistency Management
  • Claim
  • Endorsement (Perubahan pada policy - Upgrade / Downgrade)


3- Agency Advance Training (AAT)


Bahagian ini lebih kepada latihan Praktikal kepada agent2 baru. Dan biasanya, program seperti ini akan disertai oleh senior2 agent yang lebih berpengalaman. Ini penting bagi memastikan agent2 baru cepat belajar dan cepat menyesuaikan diri dengan aktiviti sebagai seorang agent insurance/takaful terutamanya apabila sudah menyertainya secara full time.

Di agency kami, kami amat mementingkan agent2 baru untuk menyertai program sebab mereka boleh melihat sendiri secara live bagaimana senior agent buat kerja atau membuat presentation, handling objection dan closing.
Antara aktiviti yang sering kami adakan adalah
  • Booth (kaunter promosi di Shopping Kompleks, Hospital, Pejabat GLC, Pejabat2 kerajaan dan sebagainya. Ramai yang cepat belajar dengan cara ini dan agent2 baru cepat matang disebabkan mereka belajar dan memperbaiki kesilapan on the spot.

  • Blitz (atau ada yang namakan sebagai direct approached)...yang masa satu pun boleh. Aktiviti ini biasa diadakan secara berpasangan bagi memastikan semangat untuk approach prospect sentiasa tinggi. Kalau buat sesorang, kalau energy very high ok, takut2 kalau asyik kena reject je, energy pun kurang dan moral pun start down. Jadi, bagus kalau berpasangan. Nak lagi bagus (seorang senior, seorang junior agent).

  • Tebar flyers (ini beri flyers kepada orang ramai di tempat2 yang orang lalu lalang. Tujuan lebih kepada untuk mendapatkan new contact.
Selain dari activity OFFLINE, agent juga akan diajar dengan DIGITAL atau ONLINE marketing. Sekarang nie, ramai orang menggunakan social media sebagai platform berkomunkasi, belajar, berhibur dan menyebabkan makluma serta berniaga.

Jadi, AAT akan diadakan seminggu sekali yang focus kepada untuk support agent baru yang join. Untuk sessi AAT, pendekatan kami adalah lebih kepada pembangunan skill dan juga attitude. Antara platform yang biasa di ajar adalah facebook, instagram, youtube dan juga Tik Tok.

Ada banyak program lagi, kalau anda ingin menyertai agensi, kami menjanjikan kelainan dan kami akan guide anda sehingga berjaya....itu komitmen kami. Hanya tinggal komitmen anda sahaja...sekiranya anda mempunyai cita2 tinggi untuk berjaya dalam bidang ini, jangan segan, jangan malu, kalau perlu, call dahulu, kita ketemu..:D

Aziz Riadi - 019-323 2121 or email : abdriadi@prupartner.com.my